Ημερίδα με θέμα «Παρεμβάσεις της Κοινωνικής Μέριμνας για την υποστήριξη της Φοιτητικής Κοινότητας του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου: Διαπιστώσεις, Προτάσεις και Προοπτικές»

Το Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο και το Γραφείο Συμβουλευτικής και Ψυχολογικής Υποστήριξης ΕΛΜΕΠΑ, στο πλαίσιο της ολοκλήρωσης του προγράμματος «Υποστήριξη Παρεμβάσεων Κοινωνικής Μέριμνας των Φοιτητών Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου» (MIS 5045937) διοργάνωσε ημερίδα με θέμα «Παρεμβάσεις της Κοινωνικής Μέριμνας για την υποστήριξη της Φοιτητικής Κοινότητας του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου: Διαπιστώσεις, Προτάσεις και Προοπτικές».
Η δράση πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 31/10/2023 στο Αμφιθέατρο Εκδηλώσεων Σχολής Επιστημών Υγείας ενώ παράλληλα υπήρξε δυνατότητα παρακολούθησης μέσω τηλεδιάσκεψης σε αντίστοιχη πλατφόρμα.
Χαιρετισμό απηύθυνε ο κ. Μαυροματάκης Φώτιος, Αντιπρύτανης Ακαδημαϊκών Θεμάτων, Φοιτητικής Μέριμνας και Δια Βίου Μάθησης, ο κ. Καμπουράκης Λάμπρος, Αντιπεριφερειάρχης Κοινωνικής Πολιτικής και η κ. Παπαδακάκη Μαρία, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας, Επιστημονικά Υπεύθυνη έργου.


Στο πρώτο μέρος της ημερίδας αναπτύχθηκε συζήτηση σε μορφή στρογγυλού τραπεζιού και τίτλο “Υπηρεσίες Ψυχοκοινωνικής και Εκπαιδευτικής υποστήριξης φοιτητών του ΕΛΜΕΠΑ. Από την θεωρία στην πράξη”, το οποίο συντόνισαν ο κ. Μαρκάκης Γεώργιος και η κ. Μουδάτσου Μαρία, μέλη ΔΕΠ του Τμήματος Κοινωνικής Εργασίας του ΕΛΜΕΠΑ.
Μεταξύ των ομιλητών του πρώτου στρογγυλού τραπεζιού, ήταν η κ. Αναστασάκη Μαρία, Ψυχίατρος, Επιστημονική Συνεργάτιδα του ΚΕΣΥΨΥ, η κ. Σαρακατσιάνου Φλώρα, Ψυχολόγος-Msc και Συστημική Ψυχοθεραπεύτρια, η κ. Κουφούδη Τιμόκλεια, Ψυχολόγος-Msc και Γνωστική – Συμπεριφορική, Ψυχοθεραπεύτρια, η κ. Καραπιπεράκη Μαρία, νοσηλεύτρια, ο κ. Τσουβαλάκης Γεώργιος, ιατρός, η κ. Σπυριδάκη Αλεξάνδρα, Ειδική Εκπαιδευτικός, ο κ. Μιγαδάκης Γιάννης, Μαθηματικός Ειδικής Αγωγής και η κ. Κουνάλη Βασιλική, Ψυχολόγος, Συνεργάτιδα του ΚΕΣΥΨΥ και Υποψήφια Διδάκτωρ Τμήματος Κοινωνικής Εργασίας, ΕΛΜΕΠΑ.


Το δεύτερο στρογγυλό τραπέζι είχε θέμα «Καλές πρακτικές για την ψυχοκοινωνική υποστήριξη των φοιτητών/τριών στα Ελληνικά Πανεπιστήμια» και τον συντονισμό είχαν η κ Κασσέρη Ζαχαρούλα, Επίκουρη Καθηγήτρια στο Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας, ΕΛΜΕΠΑ και η κ. Παπαδακάκη Μαρία, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στο Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας, ΕΛΜΕΠΑ.
Σε αυτή την θεματική παρουσίασαν προσκεκλημένοι ομιλητές από ακαδημαϊκά ιδρύματα της χώρας, με στόχο την ανταλλαγή πολύτιμης εμπειρίας στο πεδίο της υποστήριξης της φοιτητικής κοινότητας. Συγκεκριμένα εισηγητές αποτέλεσαν, η κ. Ρήγα Παρασκευή, συνεργάτιδα της Μονάδας Προσβασιμότητας του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ), ο κ. Αμπελιώτης Κωνσταντίνος, Αντιπρύτανης Οικονομικών και Προγραμματισμού του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου, πρώην Αντιπρύτανης Φοιτητικής Μέριμνας, ο κ. Αλεξίου Νίκος, Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπευτής, Υπεύθυνος του Τμήματος Κοινωνικής Μέριμνας, Συμβουλευτικής και Ψυχολογικής Υποστήριξης του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής (ΠΑΔΑ), ο κ. Τσουκάρης Στράτος, Κλινικός Ψυχολόγος – Στέλεχος του Κέντρου Πρόληψης Χίου «Ναυτίλος», συνεργάτης του Πανεπιστημίου Αιγαίου, η κ. Παπαδάκη Ανδριανή, Ψυχολόγος, Διδάκτωρ Πανεπιστημίου Κρήτης, ο κ. Λουκαδάκης Εμμανουήλ, Ψυχολογος, MSc Ειδική Αγωγή, Οικογενειακός Ψυχοθεραπευτής και η κ. Κρητικού Μαρίνα, PhDc Συμβουλευτικής Ψυχολογίας και η κ. Σμαργιανάκη Μαρία, MEd. Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας από το Συμβουλευτικό Κέντρο Φοιτητών Ρεθύμνου. Στο κλείσιμο της ημερίδας, τοποθέτηση έκανε και η κ. Φαρμακοπούλου Ιγνατία για λογαριασμό του Πανεπιστημίου Πατρών.

Μεγάλο μέρος της συζήτησης αφιερώθηκε σε δύο καινοτόμες παρεμβάσεις του ΕΛΜΕΠΑ που ξεχωρίζουν σε εθνικό επίπεδο και προσέλκυσαν την προσοχή των άλλων πανεπιστημίων της χώρας.

Η πρώτη καινοτομία αφορά στο «Κέντρο Εκπαιδευτικής Υποστήριξης» που λειτουργεί στο Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο στο πλαίσιο της «Μονάδας Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας», και παρέχει εξατομικευμένη εκπαιδευτική υποστήριξη σε φοιτητές που αντιμετωπίζουν δυσκολίες μάθησης, ΜΕ ή ΧΩΡΙΣ πιστοποίηση της μαθησιακής δυσκολίας. Ειδικότερα, δύο (2) εξειδικευμένοι εκπαιδευτικοί ειδικής αγωγής ειδικότητας, φιλολογίας και μαθηματικών, πλήρους και πρωινής απασχόλησης, παρέχουν σε καθημερινή βάση, σε ειδικό χώρο, ατομικές συνεδρίες σε φοιτητές/τριες με δυσκολίες μάθησης, σε μαθήματα θεωρητικής και θετικής κατεύθυνσης. Μεταξύ άλλων, με αξιοποίηση των πόρων του έργου, πραγματοποιήθηκε προμήθεια διαγνωστικών εργαλείων για την ανίχνευση των μαθησιακών δυσκολιών και την εκτίμηση του νοητικού δυναμικού των φοιτητών, με κατάλληλη εκπαίδευση του προσωπικού στη χρήση αυτών, και ως συνέπεια το Κέντρο Εκπαιδευτικής Υποστήριξης του ΕΛΜΕΠΑ πλέον μπορεί να ανιχνεύει δυσκολίες που παρέμειναν αδιάγνωστες κατά την Α’θμια και Β’θμια εκπαίδευση με σημαντική ψυχική επιβάρυνση των ατόμων και με επίδραση στην τωρινή ακαδημαϊκή τους ζωή. Το πιο σημαντικό ωστόσο όφελος απο αυτή τη διαδικασία είναι η εξατομικευμένη υποστήριξη που μπορούν πλέον να λαμβάνουν οι φοιτητές στη βάση των πραγματικών αναγκών τους. Απο αυτή την καινοτόμο πρακτική, που είχε εντυπωσιακά αποτελέσματα κατά τη διάρκεια του έργου, προέκυψε έντονη η ανάγκη θεσμοθέτησης των διαδικασιών διάγνωσης, αξιολόγησης και εξατομικευμένης υποστήριξης των φοιτητών με μαθησιακές δυσκολίες στην τριτοβάθμια εκπαίδευση μέσα απο τα Συμβουλευτικά Κέντρα των Πανεπιστημίων.

Η δεύτερη καινοτομία αφορά στο ιδρυματικό παρατηρητήριο κοινωνικά ευάλωτων ομάδων φοιτητών, το οποίο αναπτύχθηκε απο το Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο με σκοπό την επιτήρηση συγκεκριμένων παραγόντων (δεικτών) που επιδρούν στην ακαδημαϊκή επίδοση των φοιτητών. Το κοινωνικό παρατηρητήριο διαθέτει ειδική ηλεκτρονική πλατφόρμα για την καταχώριση της πληροφορίας. Τα δεδομένα -έπειτα απο τη γραπτή συγκατάθεση του φοιτητή – συγκεντρώνονται αυτόματα και κωδικοποιημένα, σε ενιαία βάση δεδομένων, για επεξεργασία και εξαγωγή συγκεντρωτικών στατιστικών στοιχείων. Για τη συλλογή και τη διαχείριση των δεδομένων έχει διαμορφωθεί ειδικό πρωτόκολλο ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων που ορίζει με σαφήνεια τα νομικά ζητήματα που προκύπτουν. Το παρατηρητήριο συμβάλει σημαντικά στη συστηματική αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας των στρατηγικών και πρακτικών του ιδρύματος σε ζητήματα προσβασιμότητας, ποιότητας και επάρκειας των υπηρεσιών που προσφέρονται στους φοιτητές καθώς και στην ανάπτυξη συστάσεων προς το Συμβούλιο Διοίκησης του ιδρύματος για την χάραξη πολιτικής.

Κλείνοντας διατυπώθηκαν ερωτήσεις στους εισηγητές και ακολούθησε συζήτηση, ενώ αναδείχθηκε η ανάγκη για εύρεση πόρων με σκοπό τη διασφάλιση και συνέχιση λειτουργίας των Συμβουλευτικών Σταθμών των Πανεπιστημίων καθώς και την λήψη αντίστοιχων πρωτοβουλιών όπως η συγκεκριμένη ημερίδα, με σκοπό την διάχυση των καλών πρακτικών στην ακαδημαϊκή κοινότητα της χώρας.