Learning Disabilities

Τίτλος: “Εξατομικευμένη ψυχοκοινωνική παρέμβαση και συμβουλευτική για τις μαθησιακές δυσκολiες”

Φορέας Υλοποίησης: Ελληνικο Μεσογειακο Πανεπιστημιο (ΕΛΜΕΠΑ)

Χρηματοδότηση: Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων Περιφέρειας Κρήτης

Διάρκεια έργου: 2019 – 2021

Φυλλάδιο έργου

ΜΕ ΤΗ ΣΤΗΡΙΞΗ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΔΗΜΩΝ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ

Λίγα λόγια για το πρόγραμμα…

Το Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο με χρηματοδότηση από την Περιφέρεια Κρήτης, έχει δημιουργήσει μια κινητή μονάδα με σκοπό την αξιολόγηση των μαθησιακών δυσκολιών σε παιδιά που φοιτούν στις μεγαλύτερες τάξεις του δημοτικού σχολείου και την παροχή βραχείας συμβουλευτικής υποστήριξης στην οικογένειά τους.

Σημασία και αναγκαιότητα

Η καθυστερημένη αναγνώριση των μαθησιακών δυσκολιών και η ελλιπής υποστήριξη και καθοδήγηση της οικογένειας σχετίζεται με σοβαρή ψυχολογική επιβάρυνση των γονέων και κρίση στις ενδοοικογενειακές σχέσεις με σοβαρές συνέπειες.

Οι δυσμενείς επιπτώσεις αφορούν και στους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι απο παιδιαγωγικής άποψης έχουν να διαχειριστούν υπεράριθμο αριθμό παιδιών (αναλογία 1 εκπαιδευτικός / 25 μαθητές) γεγονός που δυσχαιρένει το έργο και την ποιότητα της εκπαίδευσης, όταν ανάμεσα στους μαθητές αυτούς υπάρχουν μαθητές με αδιάγνωστες μαθησιακές δυσκολίες.

Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες μπορούν να επιτυγχάνουν υψηλούς εκπαιδευτικούς στόχους με κατάλληλες παιδαγωγικές τεχνικές και μεθόδους και με την κατάλληλη καθοδήγηση των γονέων τους, οι οποίοι αποτελούν απαραίτητους συνεργάτες στην παρέμβαση.

 

Σκοπός προγράμματος

Σκοπός του έργου αυτού είναι η παροχή εξατομικευμένης και ολιστικής βιοψυχοκοινωνικής και συμβουλευτικής υποστήριξης στο παιδί και την οικογένεια με στόχο την καλύτερη διαχείριση των μαθησιακών δυσκολιών στο σπίτι, τη βελτίωση της συμπεριφοράς του παιδιού και τη βελτίωση της λειτουργικότητας της οικογένειας.

Δράσεις / Περιεχόμενο προγράμματος

Μια διεπιστημονική κινητή μονάδα αποτελούμενη απο ειδικευμένους ψυχολόγους, ειδικούς παιδαγωγούς, λογοθεραπευτές, κοινωνικούς λειτουργούς και νοσηλευτές, επισκέπτονται τους Δήμους της Περιφέρειας Κρήτης και αξιολογούν τις μαθησιακές δυσκολίες παιδιών που φοιτούν στη Γ’ έως και τη ΣΤ’ τάξη του δημοτικού. Η κινητή μονάδα εντοπίζει τη φύση, το βάθος και την έκταση του προβλήματος και καταρτίζει εξατομικευμένο σχέδιο υποστήριξης με στόχο την μαθησιακή και κοινωνικοσυναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού για τη σωστή αντιμετώπιση της μαθησιακής δυσκολίας.

Πιο συγκεκριμένα, το πρόγραμμα περιλαμβάνει:

ΔΩΡΕΑΝ ΣΥΝΕΔΡΙΕΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΚΑΙ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ

ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ

 

Υπηρεσίες για το παιδί:

  • Ακοολογικός και οφθαλμολογικός προέλεγχος για την εκτίμηση της αναγνωστικής του ικανότητας
  • Αξιολόγηση γραπτού λόγου (ανάγνωσης και γραφής)
  • Αξιολόγηση λόγου και ομιλίας
  • Αξιολόγηση μαθηματικής επάρκειας
  • Εκτίμηση νοητικού δυναμικού
  • Αξιολόγηση συμπεριφορικών δυσκολιών

Υπηρεσίες για τους γονείς:

  • Εκτίμηση αναγκών υγείας
  • Αξιολόγηση κοινωνικών αναγκών
  • Εκτίμηση δυσκολιών στην άσκηση του γονεϊκού ρόλου

Αναμενόμενα αποτελέσματα

Το παιδί:

  • Θα αναπτύξει θετική στάση απέναντι στη μάθηση.
  • Θα βελτιώσει το λόγο και την ομιλία του.
  • Θα βελτιώσει την αναγνωστική του ικανότητα και τη λογικομαθηματική του σκέψη.
  • Θα αυξήσει το εύρος της προσοχής του.
  • Θα αυξήσει την αυτοεκτίμηση και την αυτοπεποίθησή του.
  • Θα αναπτύξει πρωτοβουλία και υπευθυνότητα όσον αφορά τη μελέτη και την εκτέλεση των κατ’οίκον εργασιών του.

 

Οι γονείς θα λάβουν:

  • Συναισθηματική υποστήριξη από ψυχολόγους με ειδικευση στη διαχείριση μαθησιακών δυσκολιών.
  • Καθοδήγηση απο ειδικευμένους κοινωνικούς λειτουργούς για την ενίσχυση του γονεϊκού ρόλου.
  • Καθοδήγηση από εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής και λογοθεραπευτές για την οργάνωση της μελέτης του παιδιού στο σπίτι παράλληλα με έντυπο υποστηρικτικό υλικό.
  • Καθοδήγηση από ψυχολόγους για τη διαχείριση δύσκολων συμπεριφορών του παιδιού στο σπίτι και το σχολείο.
  • Παρεμβάσεις για τη βελτίωση των σχέσεων στην οικογένεια.
  • Τεχνικές για τη βελτίωση της επικοινωνίας με το παιδί.
  • Καθοδήγηση σε ζητήματα υγείας και προσωπικής υγιεινής.

Νέα προγράμματος

 Πιλοτική εφαρμογή του προγράμματος στο Δήμο Γόρτυνας

Ξεκίνησε, πιλοτικά, στον Δήμο Γόρτυνας η υλοποίηση του προγράμματος: «Εξατομικευμένη ψυχοκοινωνική παρέμβαση και συμβουλευτική για τις μαθησιακές δυσκολίες», που υλοποιείται από το Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο, με χρηματοδότηση της Περιφέρειας Κρήτης.

Διεπιστημονική ομάδα επαγγελματιών Ειδικής Αγωγής, αποτελούμενη από ειδικούς παιδαγωγούς, ψυχολόγους, λογοθεραπευτές και κοινωνικούς λειτουργούς, επισκέφθηκε τις Δημοτικές Ενότητες Κόφινα και Γόρτυνας και πραγματοποίησε συνεδρίες, με στόχο την διάγνωση μαθησιακών δυσκολιών και την παροχή εξειδικευμένης βοήθειας σε μαθητές και γονείς. Την διεπιστημονική ομάδα του ΕΛΜΕΠΑ, που θα συνεχίσει να υποστηρίζει δωρεάν τις οικογένειες προκειμένου να διαχειριστούν τις μαθησιακές δυσκολίες των παιδιών τους, υποδέχθηκαν οι αντιδήμαρχοι Σοφία Χατζάκη – Σφακιανάκη και Κωνσταντίνος Τσικνάκης, καθώς και ο διευθυντής του Δημοτικού Σχολείου Αγίων Δέκα, Γρηγόρης Γιαμαλάκης.

Το πρόγραμμα θα συνεχιστεί έως και το πρώτο εξάμηνο του 2021, με την διεπιστημονική ομάδα που συντονίζει η Επίκουρη Καθηγήτρια του Τμήματος Κοινωνικής Εργασίας του ΕΛΜΕΠΑ και Διευθύντρια του Εργαστηρίου Μελέτης Συμπεριφορών Υγείας και Οδικής Ασφάλειας, Μαρία Παπαδακάκη, να παρέχει δωρεάν υποστήριξη σε παιδιά από όλες τις Δημοτικές Ενότητες.

Η συμμετοχή των ενδιαφερόμενων στο πρόγραμμα πραγματοποιείται κατόπιν ραντεβού και αξιολόγησης των αναγκών κάθε παιδιού από το επιστημονικό προσωπικό του ΕΛΜΕΠΑ.

Για περισσότερες πληροφορίες και για να αιτηθούν την συμμετοχή των παιδιών τους στο πρόγραμμα, σε κάποια από τις επόμενες επισκέψεις της διεπιστημονικής ομάδας του ΕΛΜΕΠΑ, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επικοινωνούν με τον Δήμο Γόρτυνας, στο τηλέφωνο 28923 40350.