Οι Έλληνες οδηγοί δεν αλλάζουν συμπεριφορά
Δεν ακούν και πιστεύουν ότι είναι άτρωτοι.
Πώς να βοηθήσεις έτσι, λέει ο καθηγητής του Εργαστηρίου Υγείας και Οδικής Ασφάλειας του ΤΕΙ Γιάννης Χλιαουτάκης, ερωτηθείς σχετικά από το Ράδιο 98,4.
Περίπου 25.300 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους στους δρόμους της Ευρώπης το 2017, σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία και καλεί τις κυβερνήσεις των κρατών-μελών να εντείνουν την προσπάθεια στο μέτωπο της ασφάλειας των δρόμων.
Όσον αφορά στο συνολικό οικονομικό κόστος, το οποίο περιλαμβάνει την ιατρική περίθαλψη – αποκατάσταση των τραυματιών ή απώλεια εργασίας, υπολογίζεται σε 120 δισ. ευρώ ετησίως.
Στα 9 δις ή στο 5% του ΑΕΠ το κόστος που αναλογεί στην Ελλάδα.
«Δεν μπορούμε να είμαστε ικανοποιημένοι και πρέπει να αυξήσουμε περαιτέρω τις προσπάθειές μας για την οδική ασφάλεια» τονίζει σε συνέντευξή της στη Die Welt η Επίτροπος Μεταφορών της Ε.Ε. Βιολέτα Μπουλτς, προσθέτοντας ότι το Μάιο θα παρουσιαστούν μέτρα που θα περιλαμβάνουν και νέους υποχρεωτικούς κανόνες για την ασφάλεια των αυτοκινήτων.
Σύμφωνα με την ίδια, περισσότερο από το μισό των θανατηφόρων τροχαίων, ποσοστό 55%, συμβαίνουν σε αγροτικούς δρόμους, σε σύγκριση με μόλις 8 %σε αυτοκινητόδρομους. Το 37% των ανθρώπων πεθαίνουν σε ατυχήματα σε αστικές περιοχές. Σχεδόν οι μισοί από τους θανάτους ήταν επιβάτες οχημάτων, το 21% ήταν πεζοί.
«Τι να σου κάνει η ΕΕ για την οδική ασφάλεια εκτός από το να σου δώσει χρήματα για τη βελτίωση των υποδομών, όταν εσύ δεν αλλάζεις» διερωτάται ο καθηγητής του Εργαστηρίου Υγείας και Οδικής Ασφάλειας του ΤΕΙ Γιάννης Χλιαουτάκης, ερωτηθείς σχετικά από το Ράδιο 98,4.
«Τι να σου κάνει όταν εσύ σαν οδηγός αρνείσαι να αλλάξεις συμπεριφορά, νοοτροπία, να εγκαταλείψεις τον εγωισμό και την αδιαλλαξία» πρόσθεσε μεταξύ άλλων.
Σύμφωνα με την Ευρωπαία Επίτροπο το αρνητικό ρεκόρ των θυμάτων στην ΕΕ κατέχει η Ρουμανία με 98 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκους και ακολουθεί η Βουλγαρία με 96.
Η Γερμανία είχε 3.177 θύματα οδικής κυκλοφορίας το 2017 με 38 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκους. Το ποσοστό είναι πολύ χαμηλότερο από τον κοινοτικό μέσο όρο.
Τα πράγματα φαίνονται ακόμη καλύτερα στη Σουηδία (25), το Ηνωμένο Βασίλειο (27), τις Κάτω Χώρες (31) και τη Δανία (32).
Στο ερώτημα τι μπορεί να κάνει η ΕΕ για να βελτιώσει την οδική ασφάλεια, είπε:
«Φυσικά, οι τοπικές και εθνικές αρχές είναι ιδιαίτερα υπεύθυνες για την υπόθεση αυτή . Ωστόσο, ελήφθησαν επίσης σημαντικά μέτρα τα τελευταία χρόνια: διακρατική επιβολή κανόνων κυκλοφορίας, απαιτήσεις υψηλότερης κατάρτισης για τους επαγγελματίες οδηγούς, χρηματοδότηση ερευνητικών έργων για περισσότερη οδική ασφάλεια, στρατηγικές δικτύωσης και αυτοματοποιημένης κινητικότητας και σύστημα eCall για σοβαρά τροχαία ατυχήματα, το οποίο κάνει αυτόματα την κλήση έκτακτης ανάγκης. Αλλά θέλουμε να κάνουμε περισσότερα».
Δρ. Ιωάννης Χλιαουτάκης Καθηγητής Κοινωνιολογίας, ΤΕΙ Κρήτης