Η ανάπτυξη δεξιοτήτων αντίληψης κινδύνου στους εφήβους και ορθής λήψης απόφασης κατά τη μετακίνησή τους σε διαφορετικά περιβάλλοντα και κοινωνικές περιστάσεις, είναι ο κύριος στόχος του χρηματοδοτούμενου έργου Erasmus + με τίτλο «Ανάπτυξη δεξιοτήτων αντίληψης κινδύνου και λήψης ασφαλούς απόφασης στους έφηβους σε ζητήματα Οδικής ασφάλειας» (SAFETeen).
Η αντίληψη κινδύνου αφορά στις συνειδητές ενέργειες και συμπεριφορές του ατόμου απέναντι στον κίνδυνο και είναι ιδιαίτερα σημαντική στην πρόληψη των τροχαίων δυστυχημάτων. Εχει παρατηρηθεί ότι οι έφηβοι ενώ γνωρίζουν τους κινδύνους της μη ασφαλούς μετακίνησης, επιλέγουν να μετακινηθούν παραβλέποντας τους κανόνες ασφαλείας ή υποπίπτουν σε παραλείψεις και ολισθήματα καθώς καλούνται να αντιμετωπίσουν διλήμματα και έντονη πίεση από συνομηλίκους, ως προς τη συμπεριφορά τους κατά τη μετακίνηση.
Το έργο SAFETeen, θα αναπτύξει καινοτόμο υλικό και εργαλεία, όπως ένα φιλικό προς τον χρήστη Παιδαγωγικό Εγχειρίδιο για τους εκπαιδευτικούς και ψηφιακά εργαλεία (εργαλείο εικονικής πραγματικότητας VR και εργαλείο έκτακτης ανάγκης) για μαθητές και νέους, καθώς και παιδαγωγικές πρακτικές για εκπαίδευση στην ασφαλή μετακίνηση. Η καινοτόμος ψηφιακή μεθοδολογία που θα χρησιμοποιηθεί, προωθώντας την εξατομικευμένη και αυτορυθμιζόμενη μάθηση, μαζί με το παιδαγωγικό υλικό, θα διευκολύνουν την προώθηση των βασικών ικανοτήτων του μαθητή και θα προσφέρουν μια μοναδική ευκαιρία στους εκπαιδευτικούς να αναπτύξουν περαιτέρω τις δεξιότητές τους.
Το υλικό θα διαμορφωθεί από τη συνεργασία τριών επιστημονικών πεδίων (παιδαγωγικές, κοινωνικές επιστήμες και πληροφορική) ώστε να έχει το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα για τους τελικούς χρήστες, τους εφήβους και τους νέους. Οι εκπαιδευτικοί θα δημιουργήσουν το Παιδαγωγικό Εγχειρίδιο για την ασφαλή μετακίνηση, με βάση τα ερευνητικά δεδομένα που θα συνεισφέρουν οι κοινωνικοί επιστήμονες της ομαδας έργου. Τα επιστημονικά αποτελέσματα θα αξιοποιηθούν από τους ειδικούς της πληροφορικής για τη διαμόρφωση των ψηφιακών εργαλείων. Κατά συνέπεια, οι μαθητές θα μάθουν πώς να χτίζουν δεξιότητες κριτικής σκέψης, μέσω εξατομικευμένων εργαλείων αυτορυθμιζόμενης μαθησης, και συγκεκριμένα με: α) τη χρήση ενός εργαλείου εικονικής πραγματικότητας (VR), η οποία θα περιλαμβάνει διαδραστικές εμπειρίες μάθησης με εξαιρετικά ρεαλιστικές προσομοιώσεις. Αυτό θα βοηθήσει τους μαθητές να βιώσουν τους κινδύνους της απερίσκεπτης συμπεριφοράς και να μάθουν τα προσωπικά τους όρια, β) τη χρήση ενός εργαλείου αυτοαξιολόγησης που θα τους ενημερώνει τους εφήβους για τη σωματική και πνευματική ικανότητα τους (καταλληλότητα) να μετακινηθούν σε πραγματικές συνθήκες ζωής και θα τους κατευθύνει σε ασφαλείς επιλογές μετακίνησης. Αυτό το καινοτόμο εκπαιδευτικό υλικό θα είναι δημόσια διαθέσιμο σε ολόκληρη την κοινωνία.
Επικεφαλής σε αυτό το έργο είναι το Εργαστήριο Υγείας και Οδικής Ασφάλειας του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου στην Κρήτη (Ελλάδα) σε συνεργασία με άλλους επτά οργανισμούς από πέντε διαφορετικές χώρες: το Ίδρυμα Έρευνας και Τεχνολογίας στην Κρήτη (Ελλάδα), το Πανεπιστήμιο της Βαλένθια (Ισπανία), το Περιφερειακό Εκπαιδευτικό Γραφείο της Τοσκάνης (Ιταλία), η Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Κρήτης (Ελλάδα), το Πανεπιστήμιο Turku (Φινλανδία), το Υπουργείο Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας Κύπρου και το Πανεπιστήμιο Frederick στην Λευκωσία (Κύπρος).
Το Erasmus+ στοχεύει στη βελτίωση της ποιότητας των δεξιοτήτων και ικανοτήτων. Χρηματοδοτεί κυρίως ανθρώπους για σπουδές, εκπαίδευση και εθελοντική εργασία στο εξωτερικό. Επίσης δίνει χρηματοδοτήσεις για συνεργασίες και προγράμματα ανάμεσα σε εκπαιδευτικούς οργανισμούς, επιχειρήσεις, αρχές και Μη Κερδοσκοπικούς Οργανισμούς, κυρίως για τον εκσυγχρονισμό των συστημάτων εκπαίδευσης και κατάρτισης προωθώντας την καινοτομία, την επιχειρηματικότητα και την απασχολησιμότητα.
Περισσότερες πληροφορίες στο https://www.safeteen.eu/