Επιμορφωτικό πρόγραμμα Ι

Αρχές σχεδιασμού, εφαρμογής και αξιολόγησης προγραμμάτων Κυκλοφοριακής Αγωγής στην εκπαίδευση.

To Εργαστήριο Μελέτης Συμπεριφορών Υγείας και Οδικής Ασφάλειας (LaHeRS) προσφέρει σεμινάριο 60 διδακτικών ωρών, με τίτλο «Αρχές σχεδιασμού, εφαρμογής και αξιολόγησης προγραμμάτων Κυκλοφοριακής Αγωγής στην εκπαίδευση».


Επιστημονική επιμέλεια:

Παπαδακάκη Μ., Αναπλ. Καθηγήτρια, Τμήματος Κοινωνικής εργασίας, Σχολή Επιστημών Υγείας, Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο (ΕΛΜΕΠΑ)

Tο εκπαιδευτικό σεμινάριο αφορά στην ανάπτυξη συγχρόνων δεξιοτήτων στους εκπαιδευτικούς, για τον εκσυγχρονισμό των εφαρμοσμένων γνώσεων τους και την επικαιροποίηση των πρακτικών δεξιοτήτων, ώστε να μπορούν να ανταποκρίνονται στις αυξημένες απαιτήσεις του σύγχρονου σχολικού περιβάλλοντος αλλά και στις εκπαιδευτικές προκλήσεις του μέλλοντος. Η κυκλοφοριακή αγωγή πρέπει να είναι ηλικιακά κατάλληλη και να δίδεται στο σχολείο μέσα απο ένα δομημένο πρόγραμμα, το οποίο να βασίζεται σε τεκμηρίωση (evidence-based) και να εστιάζει στην απόκτηση κοινωνικών και προσωπικών δεξιοτήτων. Τα προγράμματα κυκλοφοριακής αγωγής μπορούν: α) να αυξήσουν την ικανότητα των μαθητών να δρούν με ασφάλεια όταν αντιμετωπίζουν προκλήσεις που τους ωθούν σε διακινδυνευμένη συμπεριφορά. β) να αυξήσουν την ικανότητα των μαθητών να αντισταθούν και να διαχειριστούν την πίεση και τις κοινωνικές επιρροές και να μπορούν να λάβουν υπεύθυνες αποφάσεις για τη δική τους ασφάλεια και την ασφάλεια των άλλων, γ) να αυξήσουν τις δεξιότητες λήψης απόφασης, αναζήτησης βοήθειας και επίλυσης προβλήματος. Η κυκλοφοριακή αγωγή αποτελεί πλέον διακριτή θεματική ενότητα που διδάσκεται στο Ελληνικό σχολείο. Οι εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων οφείλουν να έχουν γνώσεις και δεξιότητες προκειμένου να μπορούν να υποστηρίξουν τη διδασκαλία της νέας αυτής θεματικής ενότητας.

Τε εκπαιδευτικό σεμινάριο δημιουργήθηκε για εκπαιδευτικούς Α’θμιας και Β’θμιας εκπαίδευσης με σκοπό να τους παρέχει τα εφόδια να αντιμετωπίσουν θέματα όλου του φάσματος της εκπαιδευτικής καθημερινότητας ενός εκπαιδευτή. Το σεμινάριο βοηθά τον εκπαιδευτικό που επικαιροποιεί τις γνώσεις και παρέχει λύσεις στα προβλήματα που γεννά η σύγχρονη ενδοσχολική και εξωσχολική πραγματικότητα. Το πρόγραμμα επιδιώκει να καταστήσει τους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων, επαρκείς σε θέματα σχεδιασμού, υλοποίησης και αξιολόγησης προγραμμάτων κυκλοφοριακής αγωγής, ώστε να μπορούν να υλοποιούν αυτόνομα το μάθημα της κυκλοφοριακής αγωγής στην τάξη τους.

Οι επιμορφούμενοι με την ολοκλήρωση του προγράμματος θα είναι σε θέση:

  • Να εντοπίζουν τις ανάγκες των μαθητών σε ζητήματα ασφαλούς μετακίνησης και να τις μετατρέπουν σε εκπαιδευτικούς στόχους που σχετίζονται με γνώσεις, ικανότητες και στάσεις.
  • Να σειροθετούν λογικά τα βήματα για την επίτευξη των στόχων του προγράμματος κυκλοφοριακής αγωγής δηλ. να σχεδιάζουν το πρόγραμμα με βάση τους εκπαιδευτικούς στόχους και με χρήση κατάλληλων εκπαιδευτικών τεχνικών που ενεργοποιούν τη συμμετοχή και την κριτική σκέψη των μαθητών.
  • Να συλλέγουν δεδομένα, χρήσιμα για τη λήψη αποφάσεων όσον αφορά στον σχεδιασμό, τον τρόπο διεξαγωγής και την αξιολόγηση ενός προγράμματος κυκλοφοριακής αγωγής, αναπτύσσοντας την ικανότητα εφαρμογής μεθόδων εκμαίευσης στοιχείων (π.χ. με συνέντευξη, αξιολόγηση σχεδίου, παρατήρηση κ.λ.π.).
  • Να ερμηνεύουν τα δεδομένα που προκύπτουν από την υλοποίηση του προγράμματος κυκλοφοριακής αγωγής, αναπτύσσοντας την ικανότητα αξιολόγησης (αρχική, συντελεστική, τελική).

Την υλοποίηση επιμελείται επιστημονικά εξειδικευμένο προσωπικό του Εργαστηρίου LaHeRS. H διάρκεια της ενότητας είναι 60 διδακτικές ώρες που ολοκληρώνονται σε έναν ή δύο ημερολογιακούς μήνες. Το σεμινάριο υλοποιείται με τη μέθοδο της σύγχρονης και ασύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης (e-learning).

Η ενότητα αποτελείται από:

  • 16 ώρες σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης μέσω ειδικής πλατφόρμας με LIVE STREAMING (Κάθε διάλεξη μαγνητοσκοπείται και μπορεί ο εκπαιδευόμενος να την παρακολουθήσει On demand εντός προθεσμίας 7 μηνών από την εγγραφή του)
  • 44 ώρες διδακτικού φόρτου ασύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης με συμμετοχή σε διαδικτυακή πλατφόρμα (online υλικό) που περιλαμβάνει εργασίες αξιολόγησης και επιπλέον εκπαιδευτικό υλικό σε ηλεκτρονική μορφή.

Εκπαιδευτικές Ενότητες

  • Σχεδιασμός προγραμμάτων κυκλοφοριακής αγωγής
  • Μεθοδολογία υλοποίησης προγραμμάτων κυκλοφοριακής αγωγής
  • Αξιολόγηση προγραμμάτων κυκλοφοριακής αγωγής

Υποενότητες

  • Εκτίμηση αναγκών και προσδιορισμός μαθησιακών στόχων σε ζητήματα κυκλοφοριακής αγωγής (15 ώρες)
  • Επιλογή και προσαρμογή της εκπαιδευτικής προσέγγισης και μεθοδολογίας στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των μαθητών (15 ώρες)
  • Μεθοδολογία και τεχνικές αξιολόγησης προγραμμάτων κυκλοφοριακής αγωγής (15 ώρες)
  • Ανάλυση κινδύνων στα προγράμματα κυκλοφοριακής αγωγής (10 ώρες)
  • Μέθοδοι ενίσχυσης της συμμετοχής των γονέων και της εκπαιδευτικής κοινότητας στα προγράμματα κυκλοφοριακής αγωγής (5 ώρες)

  • Εγχειρίδιο σχεδιασμού, υλοποίησης και αξιολόγησης προγραμμάτων κυκλοφοριακής αγωγής,
  • Ασκήσεις σχεδιασμού προγραμμάτων,
  • Σχέδια Προγράμματος Κυκλοφοριακής Αγωγής Σύντομης Διάρκειας,
  • Εργαλεία Αξιολόγησης Προγραμμάτων Κυκλοφοριακής Αγωγής”,
  • Πλούσιες δραστηριότητες κυκλοφοριακής αγωγής για προσχολική, Α’θμια και Β’θμια εκπαίδευση,
  • Εγχειρίδιο με τίτλο “Ο τρόπος Ζωής του Έλληνα Οδηγού” εκδόσεις LaHeRS,
  • Συλλογή επιστημονικών άρθρων με νεότερα επιστημονικά δεδομένα σχετικά με αποτελεσματικές παρεμβάσεις κυκλοφοριακής αγωγής.

Με την επιτυχή ολοκλήρωσή παρακολούθησης και την επιτυχή ολοκλήρωση των εργασιών αξιολόγησης της διαδικτυακής πλατφόρμας οι συμμετέχοντες θα λαμβάνουν πιστοποιητικό παρακολούθησης από το Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο το οποίο θα μπορεί να μοριοδοτείται σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από το Ν. 4589/2019 (ΦΕΚ 13 Α’), ο οποίος αφορά τον μόνιμο διορισμό και την πρόσληψη αναπληρωτών εκπαιδευτικών του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων.

Παράλληλα, αποδίδονται βαθμοί ECVET, με βάση τον εκτιμώμενο χρόνο ενασχόλησης του εκπαιδευόμενου με τα προγράμματα επαγγελματικής επιμόρφωσης και κατάρτισης. Η χρήση των πιστωτικών βαθμών ECVET επιτρέπει την αναγνώριση, μεταφορά και συσσώρευση πιστωτικών μονάδων μεταξύ προγραμμάτων από διαφορετικά εκπαιδευτικά κέντρα.

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση ο καταρτιζόμενος μπορεί να χρησιμοποιήσει το πιστοποιητικαό παρακολούθησης σε σχετικές προκηρύξεις (τυπική εκπαίδευση και εκπαίδευση ενηλίκων).

Το κόστος για την παρακολούθηση του σεμιναρίου είναι 160 ευρώ και το ποσό προκαταβάλλεται για την κράτηση της θέσης στο πρόγραμμα.
Εκπτωτική πολιτική (15%)

  • Διορισμένοι και μόνιμοι εκπαιδευτικοί
  • Άνεργοι ή αδιόριστοι εκπαιδευτικοί
  • Απόφοιτοι και μέλη προσωπικού ΕΛΜΕΠΑ
  • ΑΜΕΑ και μέλη πολύτεκνων οικογενειών
  • Άνεργοι
  • Ομαδική εγγραφή (άνω των 3 τόμων)

Η παρακολούθηση τόσο των διαλέξεων του σεμιναρίου όσο και η πρόσβαση στο εκπαιδευτικό υλικό και τις εργασίες, πραγματοποιείται εξ αποστάσεως από οποιοδήποτε σταθερό υπολογιστή, tablet η smartphone, που διαθέτει σύνδεση στο ίντερνετ, χωρίς την ανάγκη εγκατάστασης ειδικού λογισμικού.

Μοριοδοτήσεις Δ.Ι.Ε.Κ – Δ.Σ.Ε.Κ- ΣΔΕ – ΚΔΒΜ
Το πιστοποιητικό παρακολούθησης του παραπάνω σεμιναρίου αποδίδει την παρακάτω μοριοδότηση:

  • Εξασφαλίζει στους συμμετέχοντες τη μοριοδότηση (0,60 Μόριο) σύμφωνα με την εγκύκλιο του ΙΝΕΔΙΒΙΜ: Αρ. Πρωτ.: 660/5/36677/07-08-2020: Aαίτησης ένταξης στη μητρώο ωρομισθίου εκπαιδευτικού προσωπικού, σύμβουλων σταδιοδρομίας και σύμβουλων ψυχολόγων, (μητρώο ΣΔΕ), της πράξης «Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας» (ΣΔΕ), ΟΠΣ: 5002546, σχολικής περιόδου 2020-2021 και εξής.
  • Εξασφαλίζει στους συμμετέχοντες τη μοριοδότηση (0,60 Μόριο) σύμφωνα με την εγκύκλιο της Γενικής Γραμματείας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Δια Βίου Μάθησης με: Αρ. Πρωτ.: K1/111407/ 28-08-2020 & ΦΕΚ Β ́3393/13-08-2020: Πρόσκληση Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος Για Ένταξη/Έγγραφη Στo Μητρώο Εκπαιδευτών Επαγγελματικής Κατάρτισης Δ.Ι.Ε.Κ.
  • Εξασφαλίζει στους συμμετέχοντες μοριοδότηση (1 Μόριο) σύμφωνα με την εγκύκλιο του Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας Και Θρησκευμάτων – Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς Και Δια Βίου Μάθησης: Αρ. Πρωτ. : Κ1/ 49934/26-03-2018, Κριτήρια και Μοριοδότηση για την επιλογή Διευθυντών- Υποδιευθυντών στα Δημόσια Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ι.Ε.Κ.)
  • Εξασφαλίζει στους συμμετέχοντες μοριοδότηση (0,60 Μόρια) σύμφωνα με την εγκύκλιο του Υπουργείου Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης – Οργανισμός Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού – ΟΑΕΔ – Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης (I.E.K.): Αρ. Πρωτ.: 50501/ 28-08-2020 & ΦΕΚ Β ́2228/14-06-2020, προκήρυξη ειδικοτήτων για την πρόσληψη ωρομίσθιων εκπαιδευτών στα Ι.Ε.Κ του Ο.Α.Ε.Δ έτους κατάρτισης 2020-2021
  • Εξασφαλίζει στους συμμετέχοντες μοριοδότηση (0,60 Μόρια) σύμφωνα με την εγκύκλιο του Υπουργείου Τουρισμού – Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης (I.E.K.): Αρ.Πρωτ. : 15383/ 19-8-2019 και ΦΕΚ 30/Τ. Α.Σ.Ε.Π./22-8-2019, Προκήρυξη πρόσληψης ωρομίσθιων εκπαιδευτικών με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου, για την κάλυψη εκπαιδευτικών αναγκών των Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης (I.E.K.) του Υπουργείου Τουρισμού, για την εκπαιδευτική περίοδο 2019-2020»
  • Εξασφαλίζει στους συμμετέχοντες (0,3 Μόρια) σύμφωνα με την εγκύκλιο του Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας Και Θρησκευμάτων – Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς Και Δια Βίου Μάθησης: Αρ. Πρωτ. 660/4/16980/10-06-2020 και αρ. πρωτ. Κ1/49927/26- 03-2018 Υπουργική Απόφαση (ΦΕΚ1151/Β/29-03-2018 & ΦΕΚ 1432/Β/26-04-2018),, για θέσεις εκπαιδευτών ενηλίκων στα κέντρα δια βίου μάθησης (Κ.Δ.Β.Μ) των Δήμων
  • Η παρακολούθηση του σεμιναρίου αποτελεί συγκριτικό πλεονέκτημα για την ένταξή των συμμετεχόντων στα μητρώα «εκπαιδευτών» και «συμβούλων σταδιοδρομίας» των λεγόμενων Κοινωνικών Εταίρων (ΓΣΕΕ, ΓΣΕΒΕΕ, ΕΣΕΕ, ΑΔΕΔΔΥ, ΣΕΤΕ), σύμφωνα με τις σχετικές προκηρύξεις τους.
  • Η παρακολούθηση του σεμιναρίου αποτελεί ισχυρό συγκριτικό πλεονέκτημα για απασχόληση σε Ιδιωτικούς Εκπαιδευτικούς Οργανισμούς (Κολλέγια, ΚΕΣ, ΚΕΚ, ΙΕΚ, Φροντιστήρια, ΚΔΒΜ, ΚΕΣ)