Συνάντηση με το Γενικό Γραμματέα Ειδικής Αγωγής του Υπουργείου Παιδείας για τις ανάγκες του έργου “Εξατομικευμένη Ψυχοκοινωνική Στήριξη και Συμβουλευτική για τις Μαθησιακές Δυσκολίες και τη ΔΕΠ-Υ”

Μέλη της ομάδας έργου του προγράμματος “Εξατομικευμένη Ψυχοκοινωνική Στήριξη και Συμβουλευτική για τις Μαθησιακές Δυσκολίες και τη ΔΕΠ-Υ” του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου συναντήθηκαν με τον κ. Μπουσδούνη, Προϊστάμενο της Διεύθυνσης Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, στο Υπουργείο Παιδείας. Η επίσκεψη είχε σκοπό την ενημέρωση του κ. Μπουσδούνη για την καινοτόμα αυτή μονάδα του ΕΛΜΕΠΑ και για τα μέχρι σήμερα αποτελέσματα της καθώς και τη διερεύνηση της δυνατότητας ενίσχυσης και διεύρυνσης του προγράμματος σε άλλες Περιφέρειες της χώρας.

Το έργο ξεκίνησε το 2020 και υλοποιείται για 4η συνεχή χρονιά με χρηματοδότηση της Περιφέρειας Κρήτης από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και με την ουσιαστική στήριξη των 24 Δήμων της Κρήτης (Ιστοσελίδα έργου: https://learnconsult.hmu.gr/). Στόχος του έργου είναι η διάγνωση μαθησιακών και άλλων δυσκολιών σε παιδιά που φοιτούν στην Α’θμια εκπαίδευση σε όλη την Περιφέρεια Κρήτης και η παροχή κατάλληλης και ηλικιακά προσαρμοσμένης μαθησιακής υποστήριξης συνδυαστικά με την παροχή ψυχοκοινωνικής συμβουλευτικής στήριξης στις οικογένειες τους, μέσα από μία Κινητή Μονάδα με επαγγελματίες που μεταβαίνει σε απομακρυσμένες περιοχές της Περιφέρειας Κρήτης για τη διευκόλυνση των οικογενειών.

Τα δύο καινοτόμα στοιχεία του έργου είναι η επίσκεψη της κινητής μονάδας ΣΤΟΝ ΤΟΠΟ ΚΑΤΟΙΚΙΑΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ και η συμβουλευτική και ψυχοκοινωνική ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΤΩΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΩΝ ΜΕΤΑ ΤΗ ΔΙΑΓΝΩΣΗ. Το έργο βασίζεται σε διεπιστημονική προσέγγιση και στοχεύει στην ολιστική διαχείριση των μαθησιακών δυσκολιών με βάση τις ανάγκες τόσο των παιδιών όσο και των άλλων μελών της οικογένειας. Η κινητή μονάδα, αποτελούμενη από ειδικευμένους επαγγελματίες μετακινείται σε όλη την Περιφέρεια Κρήτης κατόπιν ραντεβού, εντοπίζει τη φύση, το βάθος και την έκταση του προβλήματος και καταρτίζει εξατομικευμένο σχέδιο υποστήριξης, με δωρεάν ατομικές συνεδρίες για τους γονείς, με στόχο τη σωστή αντιμετώπιση των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν. Την Κινητή Μονάδα απαρτίζουν εκπαιδευτικοί ειδικής αγωγής, κοινωνικοί λειτουργοί, σχολικοί ψυχολόγοι, λογοθεραπευτής, παιδοψυχίατρος καθώς και διοικητικό προσωπικό.

Η επιστημονικά υπεύθυνη του έργου κ. Παπαδακάκη Μαρία, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στο Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας του ΕΛΜΕΠΑ και ο κ. Χλιαουτάκης Ιωάννης, Ομότιμος Καθηγητής, ενημέρωσαν τον κ. Μπουσδούνη σχετικά με την αναγκαιότητα έγκαιρης και έγκυρης αξιολόγησης και κατάλληλης υποστήριξης παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες από την προσχολική ηλικία. Μεταξύ άλλων ανέφεραν ότι δεδομένου του μεγάλου όγκου αιτήσεων που λαμβάνουν τα κέντρα διεπιστημονικής αξιολόγησης και συμβουλευτικής (ΚΕ.Δ.Α.ΣΥ), ο χρόνος αναμονής για αξιολόγηση συνήθως υπερβαίνει το ένα έτος και αυτό αποτελεί εμπόδιο στη έγκυρη παρέμβαση και υποστήριξη των παιδιών και συμβάλλει στην περιθωριοποίησή τους. Επίσης, τα ΚΕ.Δ.Α.ΣΥ. βρίσκονται στα μεγάλα αστικά κέντρα των Περιφερειακών Ενοτήτων με αποτέλεσμα η προσέλευση σε αυτά να αποτελεί πολλές φορές εμπόδιο για τις οικογένειες που βρίσκονται σε απομακρυσμένες περιοχές της Κρήτης.

Η κ. Λιόλιου, υποψήφια διδάκτωρ στο ΕΛΜΕΠΑ και μέλος της συντονιστικής ομάδας έργου, αναφέρθηκε στους αριθμούς των παιδιών που έχουν αξιοποιήσει τις ΔΩΡΕΑΝ υπηρεσίες της μονάδας μέχρι σήμερα και στις εξειδικευμένες υπηρεσίες που έλαβαν οι οικογένειες βάσει των αναγκών τους. Μεταξύ άλλων υπογράμμισε ότι περισσότερες από 500 οικογένειες από ολόκληρη την Περιφέρεια Κρήτης έχουν απευθυνθεί στην Κινητή Μονάδα τα τελευταία τρία χρόνια λειτουργίας του Προγράμματος και οι αιτήσεις συνεχίζονται να συρρέουν αμείωτες, ειδικά από απομακρυσμένες περιοχές όπου η πρόσβαση στα μεγάλα αστικά κέντρα είναι δύσκολη τόσο από άποψη απόστασης, χρόνου αλλά και κόστους που χρειάζεται να καλύψουν οι οικογένειες. Το πρόγραμμα έχει προσφέρει μέχρι σήμερα πάνω από 1200 ΔΩΡΕΑΝ συνεδρίες από διεπιστημονική ομάδα, τόσο για την αξιολόγηση παιδιών και συγχρόνως των γονέων τους, όσο και για την βραχεία ψυχοκοινωνική τους υποστήριξη. Μέσα από το έργο έχει φανεί ότι οι οικονομικά αδύναμες οικογένειες ωφελούνται τα μέγιστα από την δράση της Κινητής Μονάδας καθώς η αξιολόγηση γίνεται στον Δήμο κατοικίας τους, χωρίς να απαιτείται κόστος μετακίνησης και διάθεση χρόνου από το ήδη φορτωμένο καθημερινό πρόγραμμα των οικογενειών με παιδιά στην Α’θμια εκπαίδευση.

Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι ήδη έχουν εκφράσει το ενδιαφέρον τους άλλες Περιφέρειες της χώρας (π.χ Περιφέρεια Θεσσαλίας, Περιφέρεια Αττικής) απευθύνοντας επιστολές τόσο προς το Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο όσο και προς το Υπουργείο Παιδείας, για την λειτουργία αντίστοιχων κινητών μονάδων στην περιοχή ευθύνης τους, με την επιστημονική καθοδήγηση της κινητής μονάδας του ΕΛΜΕΠΑ και αξιοποιώντας την τεχνογνωσία που έχουμε ήδη αποκτηθεί από τη λειτουργία της μονάδας τα τελευταία 3 χρόνια.

Ο κ. Μπουσδούνης, έχοντας μεγάλη εμπειρία στο χώρο της ειδικής αγωγής, αναφέρθηκε με ευαισθησία και ενδιαφέρον στις δυσκολίες των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και αναγνώρισε το ξεχωριστό έργο και τα καινοτόμα χαρακτηριστικά της κινητής μονάδας του ΕΛΜΕΠΑ ενώ επεσήμανε πόσο σημαντική είναι η παρουσία της μονάδας στους δήμους και στα σχολεία της Περιφέρειας για την έγκαιρη ανίχνευση συνοδών παιδοψυχιατρικών καταστάσεων που “κρύβονται” πίσω από τις μαθησιακές δυσκολίες. Υπογράμμισε επίσης την ξεχωριστή σημασία της κινητής μονάδας για την συμβουλευτική υποστήριξη των οικογενειών που αναζητούν μια καθοδήγηση μετά τη διάγνωση της μαθησιακής δυσκολίας του παιδιού τους και αναγνώρισε τις νέες προοπτικές που ανοίγονται για την αποτελεσματική διαχείριση των μαθησιακών δυσκολιών στη χώρα μας με αφορμή αυτόν το πιλότο που ξεκίνησε στην Περιφέρεια Κρήτης. Το ζήτημα είχε συζητηθεί σε πρόσφατη συνάντηση με την Υφυπουργό Παιδείας κ. Μακρή, η οποία δεσμεύτηκε να συμβάλει στην ενίσχυση και διεύρυνση αυτής της προσπάθειας με κάθε πρόσφορο μέσο.